Nama

NORIZAN BINTI SULAIMAN
(D20102046231)
GROUP : ELCO7


Thursday 24 November 2011

ADAB-ADAB BERGAUL DENGAN RAKAN



Adab-adab bergaul dengan rakan ialah :-

-Gunakan bahasa yang baik
- Bergaul dengan mesra
- Memberi pertolongan dengan ikhlas 
- Elakkan bertengkar dan bergaduh


Dalam kehidupan seharian, kita sering bergaul bersama rakan-rakan dan jiran tetangga. Kadang-kadang kita bertegur sapa dengan orang yang tidak kita kenali. Contohnya ketika menunggu bas. Sekiranya pertemuan singkat itu dilanjutkan, lama-kelamaan orang itu akan menjadi kawan kita. Walaubagaimanapun, kita perlu ingat adab dan tatatertib ketika bergaul.

Selain itu, kita tidak boleh malu menegur kesalahan kawan. Mungkin dia melakukannya tanpa disedari. Apabila kawan meminta maaf di atas kesilapannya, kita mestilah sentiasa bersedia memaafkannya. Rasulullah SAW tidak pernah berdendam dengan orang lain. Baginda tetap berbuat baik walaupun kepada orang yang selalu menghinanya

Jika kawan kita sakit, kita perlu menziarahinya dan memberi nasihat serta kata semangat kepadanya agar dia mampu menghadapi ujian dengan sabar. Berdoalah agar dia cepat sembuh. Kita juga mestilah menziarahi kenalan kita yang meninggal dunia atau sekurang-kurangnya menyembahyangkan jenazah dan menyedekahkan al-Fatihah kerana itulah bakti terakhir kita kepadanya.

Kesan beramal dengan adab bergaul dengan rakan :

- Mendapat pahala
- Mengeratkan hubungan
- Hidup dengan harmoni
- Mendapat ramai kawan








Akibat tidak mengamal adab bersama rakan :


- Mendapat malu
- Dibenci oleh rakan
- Disisih oleh rakan
- Hidup tidak aman


















 

No comments:

Post a Comment